Bel bij overlijden: 06 - 373 222 85 Dag & nacht bereikbaar

Stappenplan

Overlijdensmelding

Nadat een overlijden is gemeld bij ons zullen wij binnen een uur bij u zijn om een aantal zaken te regelen. Een aantal zaken die in het eerste bezoek aan de orde komen zijn de volgende:

Heeft de overledene wensen kenbaar gemaakt voor zijn uitvaart?

Als dit het geval is, zullen deze wensen het uitgangspunt zijn voor de vormgeving van de uitvaart. In samenspraak met de familie worden definitieve beslissingen genomen. Als de overledene geen wensen heeft geuit over zijn of haar uitvaart, dan gaan we samen met de familie een passende uitvaart vormgeven.

Zijn er familieleden of vrienden die de laatste verzorging willen plegen of hierbij willen helpen of hier alleen bij aanwezig willen zijn?

Het is (bijna) altijd mogelijk om zelf de laatste verzorging van uw geliefde te plegen, ook als het overlijden plaatsvindt in een ziekenhuis o.i.d. U kunt hier gewoon om vragen. Als u ons aangeeft dat u hierbij wilt zijn, zullen wij zorgen dat deze wens van u ingewilligd wordt. In enkele gevallen is het misschien niet verstandig om hierbij aanwezig te zijn, bijvoorbeeld na een ernstig ongeluk. Het wel of niet aanwezig zijn bij de laatste verzorging wordt door ons altijd met u besproken.

Leg ten behoeve van de laatste verzorging een aantal zaken klaar: de kleren die de overledene tijdens het opbaren moet dragen, de bril, het gebit, eventuele sieraden die gedragen moeten worden. Indien er niemand van de familie helpt bij de laatste verzorging, is het handig dat er een recente foto aanwezig is, zodat wij het kapsel en eventueel de make-up kunnen verzorgen zoals u gewend bent.

Waar moet de overledene opgebaard worden?

Het opbaren kan thuis of in een opbaarcentrum. Tegenwoordig wordt er steeds meer gekozen voor een zogenaamde thuisopbaring. U kunt de laatste dagen voor de uitvaart te allen tijde bij de overledene zijn, wat vaak als prettig wordt ervaren. Bij een thuisopbaring wordt de overledene gekoeld op bed of in de kist. Naast het gekoeld opbaren kunt u ook kiezen voor thanatopraxie: lichte balseming. Bij deze behandeling hoeft het lichaam niet gekoeld te worden, wat bij een thuisopbaring vaak als prettig wordt ervaren.

Bij een opbaring in een opbaarcentrum bestaat bij veel centra de mogelijkheid om 24 uur per dag bij de overledene te kunnen. U krijgt dan een toegangssleutel van de het rouwcentrum. In iedere gemeente werken wij samen met diverse opbaarcentra, zodat u zelf kunt kiezen in welk centrum uw geliefde wordt opgebaard.

Wat voor soort kist wenst u?

Er is enorm veel keuze in kisten: van eenvoudig gefineerde kisten tot en met zeer luxe kisten. Als er vooraf geen keuze is gemaakt wordt er tijdens het eerste gesprek besloten welke kist u wenst. Tegenwoordig zijn er kisten uitgevoerd in allerlei materialen en modellen. Wij leveren kisten van alle leveranciers in Nederland. Een aantal leveranciers waarmee wij zaken doen kunt u vinden op de pagina met links.

Een kist is geen verplichting: u mag ook kiezen voor bijvoorbeeld een lijkwade. Deze manier van omhullen is nog vrij onbekend, maar wint in Nederland steeds meer en meer terrein. Het is voor veel mensen een vriendelijker manier van het omhullen van een overledene.

Wordt het een begrafenis of crematie?

Dit is iets wat vaak al wel bekend is. De meeste mensen hebben tijdens hun leven aangegeven of ze begraven of gecremeerd willen worden, maar op welke begraafplaats of welk crematorium? Deze vraag moet wel in het eerste gesprek beantwoord worden omdat wij een afspraak moeten maken met de begraafplaats dan wel met het crematorium.

De locatie van de afscheidsceremonie moet ook worden vastgesteld, dan zullen wij met de koster of beheerder hiervan contact opnemen om deze locatie te reserveren.

Zijn alle direct betrokkenen op de hoogte gebracht?

Hierbij kunnen we denken aan de directe familieleden, maar ook de dominee, pastoor of een andere geestelijke. Als u wenst dat wij een aantal familieleden of vrienden op hoogte brengen, dan zullen wij hen voor u bellen.

Welke kaart wordt gekozen?

Ook wordt meestal in het eerste gesprek de rouwkaart opgesteld. Als er geen wensen zijn aangegeven door de overledene over bijvoorbeeld te teksten die gebruikt moeten worden, dan worden de teksten samen met de familie opgesteld. Dit is een belangrijk onderdeel van de eerste uren. U wilt namelijk dat de tekst op de kaart, naast de praktische zaken, ook uw gevoel op een juiste wijze weergeeft. Vandaar dat wij zelden kiezen voor de standaard teksten, maar de nabestaanden alle ruimte geven voor hun eigen inbreng.

Naast de tekst is ook de kaart zelf belangrijk: kiest u voor een standaard kaart? Of vindt u een kaart met bijvoorbeeld een foto mooier? Alles is bijna mogelijk – tot aan houten rouwkaarten toe! Als de tekst is opgesteld en de kaart is uitgezocht wordt er een proefdruk gemaakt, voordat de kaarten gedrukt worden. Als er een advertentie in de krant moet komen, verzorgen wij deze ook voor u. De plaatsingsdatum wordt in overleg met de nabestaanden vastgesteld.

Kortom: u ziet er valt heel veel te regelen in een vrij korte periode. En dan ook nog in een periode die voor u als nabestaanden zeer emotioneel is. Vandaar dat wij u graag van dienst willen zijn ter ondersteuning in deze moeilijke tijd. Wij zullen desgewenst alle contacten onderhouden met de verschillende instanties, zodat deze zaken het afscheid van uw geliefde niet zal belemmeren.

Gelukkig zien we tegenwoordig steeds meer dat men bepaalde wensen heeft vastgelegd over hun eigen uitvaart. Dit kan zijn een bepaalde tekst op de kaart, of een muziekstuk dat gespeeld moet worden tijdens de uitvaartceremonie tot aan het complete draaiboek van de uitvaart. Dit kunt u zelf vastleggen, maar u kunt daar ook ons laatste wensen boekje voor gebruiken. U kunt een ‘laatste wensenboekje’ bij ons aanvragen. Hierin vermeldt u al uw wensen betreffende uw uitvaart – dit geeft veel rust bij de nabestaanden op het moment van overlijden: uw wensen betreffende uw uitvaart zijn immers al bekend…

Het boekje kunt u gratis, zonder enige verplichting, bij ons aanvragen.